Hoe het lokale Apart Audio uitgroeide tot wereldspeler Audioprof
Wat begon als een project onder vrienden, groeide al snel uit tot een internationaal succesverhaal. Gedreven door de wens om de beste audioproducten op de markt te brengen, richtten Tom Gheysens en zijn vrienden in 1992 Apart Audio op. Jaren later bleken de ambities onverminderd, en met de hulp van 3d investors realiseerden ze op korte tijd zowel een professionaliseringsslag als een succesvol groeitraject, inclusief overname in Amerika. Dat resulteerde in Audioprof Group International, het moederbedrijf met de twee subdivisies Apart Audio en Community.
Structurele transformatie en strategische focus
In 2009 groeide de ambitie om het merk Apart wereldwijd op de kaart te zetten. Daarbij kwam ook het besef dat de ondersteuning van een partner onontbeerlijk zou zijn. Samen zetten 3d investors en Apart Audio in op professionalisering, met een geografische expansie al in het achterhoofd.
Koen Claerbout, CEO bij Audioprof Group International: “In de beginjaren was Apart Audio een typische startende kmo. Alles verliep heel informeel, er was weinig structuur. Iedereen sprong voor elkaar in de bres om al het werk rond te krijgen. Een goede sfeer, maar geen basis voor een groeiplatform en uitbreiding. Daar zat de meerwaarde van een partner zoals 3d investors: met hen kwam er structuur, strategische focus en een instroom van nieuw management, waaronder ikzelf in 2013. Die oefening hebben we drie jaar later, bij de overname van het Amerikaanse audiobedrijf Community, nog eens herhaald.”
Community: een nieuwe deur gaat open
In Oktober 2015 kwam het kroonstuk van het internationaliseringsplan: de acquisitie van het Amerikaanse Community. Met deze strategische zet had de Audioprof groep in één klap zowel zijn geografische markt als zijn productaanbod uitgebreid. Vóór de overname kregen ze immers geen gehoor in de VS, maar met de contacten en reputatie van Community gingen de deuren wel open. Geluidssystemen voor grote stadia en middelgrote openbare ruimtes werden aan het bedrijfsgamma toegevoegd.
“Dankzij de overname van Community hebben we een enorme vooruitgang gemaakt op het vlak van technologische kennis van high performing luidsprekers. Daardoor konden we onze producten nog verder innoveren en aanpassen aan de noden in de markt”, legt Koen Claerbout uit. “Community en Apart Audio zijn twee complementaire merken, zowel qua kennis als qua toepassing en geografische locatie. De overname was dus een uitgekiende strategische zet. Toch hadden we dit zonder de steun en ervaring van 3d investors nooit aangedurfd.”
Respectvol partnerschap
Toen Apart Audio op zoek ging naar een businesspartner, was 3d investors niet de enige geïnteresseerde partij. Dus waarom kwamen zij als winnaar uit de bus? “Het unieke aan 3d investors is dat ze meedenken vanuit de business, in tegenstelling tot de meeste private-equityspelers, die haast uitsluitend financieel gedreven zijn.”
“Ook in respect – voor de business, kennis en klanten – blinken ze uit. Ze gooien nooit het kind met het badwater weg, maar bouwen verder op de bestaande funderingen binnen een bedrijf. Dankzij deze aanpak is de overname van Community nog vlotter verlopen. We hebben het bedrijf op een bijzonder aangename manier kunnen omvormen en opnemen in de groep, in samenwerking met de Amerikaanse ploeg. Ook voor de partners van Community hebben we daardoor snel veel geloofwaardigheid opgebouwd.”